Hej!
 
Slarvar redan och kommer bli slarvigt skrivet nu men jag vill skriva ner det så det finns.
Börjar med rådjurspremiären 1 & 2 oktober 2016. Miltons första jaktdagar.
På lördagen började vi morgonen med att släppa lite grishundar. Jag gick med Ronja och det hände ingenting för någon av hundarna.... Såt två ska jag gå med Milton. Åker dit jag ska gå och går en bit in i skogen för att komma ifrån vägen. Hela vägen ut är han riktigt het och går nästan på bakbenen. Släpper och han går som ett skott och någon hundra meter ifrån mig börjar han skälla och driver tills han kommer till en väg (med något upphåll). Då är han ca en kilometer ifrån mig och jag tänker att här kommer jag få stå livet ut när hans ska lära sig att hitta tillbaka.... MEN icke! Han börjar ta sin löpa tillbaka. Han har gått rakt ut från mig sen ner och gjort en rund boll på slutet. Som man ser på bilden. Han hoppar över bollen och genar över till sitt slag på andra sidan och fortsätter mot mig. I mitten på slaget har Patric gått över med sina två hundar. Tror att det ska bli för svårt för honom att gå över så jag går för att möta honom. Men hinner knappt börja gå för en han är där och han jobbar sig igenom klockrent och släpper aldrig sitt eget slag. Sen är han framme hos mig. Snyggt!
Blir inget mer släpp med honom den dagen.
 
 
 
 
På söndagen jobbar han på bra men händer inget speciellt. Lite dåligt med rå inne. Men jag gillar hans sätt att jobba och hans sök.
 
Lördagen innan älgjakten jobbar jag men Pär tar med han till Merhult där Frans skjuter första viltet för Milton. En råbock.
 
 
 
Sen börjar älgjakten och jag ska jaga tidag och söndag.
Tisdagen är jag hemma i Nottebäck och ska gå med Ronja.
Första släppet är mellan sjöarna. Hon tar upp snabbt och det drar iväg och förbi en passkytt. Men hon går antagligen på ganska hårt i upptaget och älgarna springer fort. Sen blir hon nog lite osäker när hon får stopp på dom så hon släpper och försöker ta sig tillbaka. Strax där efter skjuts en ensaam kalv som kan ha varit den älgen Ronja jagat.
Släpp två är hemma i Hult. Vi går länge och det känns helt tomt. Men till slut skymtar jag något stort brunt hundra meter bort. Men jag tror det är en stubbe tills den börjar gå och det kommer två små stubbar gåendes bakom...hehe.. Men är alldeles för långt håll och dom får nys om oss och börjar små springa. Ronja som är ute på sökrunda kommer senare i slaget och springer efter. Men bryter när hon kommer över en väg. Under tilden hon är på väg tillbaka skjuts en av kalvarna. Vi går dit och hon får leta upp kalven.
 
På fredagen är jag med Pär och jagar i Näsby. Deras älgjaktspremiär och ganska många jägare.
Jag och P börjar gå med Oden. Oden går ganska fort iväg och jobbar med ett slag. Vi står och små pratar om något på pejlen när jag hajar till och ser åtta vita ben närma sig. Ko och kalv nästan springer över oss. Tyvärr bara dubbel kalv lovligt. Oden kommer sen efter dom och jagar dom tills vi får tag i honom en ganska lång stund senare.
Sen är det folkdrev och vi sitter på pass men inget skjuts.
Nästa såt släpper vi Ronja men alla hundarna går tomma.
Sista såten är också folkdrev och vi står på pass igen. Jag börjar bli något trött och humöret är inte det bästa. Det kommer två älgar till oss och vi ser en dra förbi i sken på en väg och vi tror att våran chans är förbi. P rappoterar på radion och vänder sig om och då tvär nitar en älg femtio meter ifrån med blicken på oss. Pär skjuter den och den går iväg. Vi spårar lite för hand innan Pär S kommer med Moa och spårar upp den. Den ligger död någon hundra meter bort. Jag kanske något bitter för jag tycker han skjutit min älg...Men det gick över det också... ;)
Härlig älgjaktsdag som slutar med middag i jaktstugan.
Älgjakt har inte varit någon favorit jakt men börjar gilla det mer och mer! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lite lustig väg att ta av älgen... Genom träden. Här har den gått ganska långt och den låg död bara några meter ifrån.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej