Blev bockpremiär för mig idag iaf.
Kvällen bjöd på 8 rå, mycket smygande, spänning...och besvikelse.
 
Hade inte alls tänkt att gå ut idag egentligen men med alla uppdateringar i flödet och alla jägare på jobbet kunde jag inte hålla mig. Så direkt efter jobbet bytte jag om, packade grejerna och tog med mig Ramses i bilen och för att åka ut en snabbis.
Det går en asfaltsväg med åkrar på bägge sidor en sträcka genom våran mark. Bestämde mig för att jag skulle smyga längst vägen tills åkrarna (och våran mark) tar slut och tillbaka sen åka hem. På en av dom åkrarna såg jag ett hondjur och en bock igår kväll.
Började med att jag gick förbi en åker med get och kid. Smög förbi utan att störa dom.
Gick hela vägen ner utan att se något mer så vände och gick tillbaka.
Smög förbi samma get och kid igen. Men nu hade get med tre kid kommit ut på andra sidan vägen. På samma ställe där jag såg bocken igår. Så bestämde mig för att smyga närmare och sen sätta mig där en stund. Lyckas komma ganska nära. Nästan precis då lämnar kiden platsen och geten bilr själv kvar och lägger sig ner i det höga gräset. Kanske i väntan på bocken.
Jag sitter där en lång stund men bestämmer mig för att gå vidare. För även om det hade kommit en bock hade jag haft tio kor som kulfång. Inte bra.
Så smyger därifrån för att gå ner för vägen och tillbaka igen innan jag åker hem.
Har kanske lite svårt att sitta still också....
Så traskar där på vägen. Kollar över och har fullt fokus på åkrarna på höger sida och tänker att det är ju inga rådjur som skulle gå i havreåkren jag har på vänster sida. Precis då kollar jag och bocken på varandra. Klart han står på havreåkern. Kanske 20 meter. Och jag hade inte varit alls så försiktig som jag borde varit. Han går där med ett hondjur. Hon är närmst mig men har ingen aning att jag är där. Bocken kollar rakt mot mig men kan inte riktigt förstå vad jag är för något. Vi står och kollar på varandra länge. Han kan inte riktigt bestämma sig om han ska gå in i skogen eller inte. Går och spelar lite tuff och små skäller lite i kanten. Han gör även hondjuret lite orolig och dom kollar på mig så ofta att jag inte ens vågar ta upp bössan. Men precis när dom börjar slappna av och tänker börja beta igen kommer en bil som gör en hastig inbromsning i hjöd med råna och båda två försvinner in i skogen....
Blev så besviken men var en väldigt spännande kväll.
Får se om jag åker ut efter jobbet imorgon också eller om jag väntar tills på lördag.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej